Monday, October 31, 2011

Pastila... de istorie. Locomotiva cu aburi - o sansa-n plus turismului tulcean

La margine de Dunare, langa statia R., se arata falnica, batrana locomotiva "cosmetizata" ce odinioara "pufaia" astmatic tragand din greu vagoanele pline cu marfuri sau pasageri, pe dealurile dobrogene si nu numai. Avand in vedere ca multe dintre aceste mijloace de locomotie au ajuns, nemeritat, la... topit, initiativa ca ea sa ramana marturie generatiilor viitoare, prin expunere publica, este laudabila. Daca ne uitam putin "peste gard", la celelalte state din comunitate, vom observa ca astfel de locomotive inca mai functioneaza si chiar aduc profit pentru zonele respective. Nu de putine ori, turistii sunt incantati sa plateasca un bilet pentru o plimbare cu un tren de epoca, in care sa se afume, sa se scuture de funigine, ba mai mult, sa-si gaureasca imbracamintea din cauza scanteilor aruncate de cosul locomotivei. Asa ceva se intampla in zona Maramuresului, pe la Viseul de Sus, unde "mocanita" (tren cu aburi de ecartament ingust) face deliciul calatorului, cu toate ca este destinata transportului forestier.
Traind intr-o societate supertehnologizata, nu gasesc motivul pentru care locomotiva in cauza sa nu redevina ceea ce a fost. Pentru o mai buna cunoastere, o sa redau aici cateva informatii istorice si tehnice referitoare la aceasta.
In perioada 1926-1943, uzinele Resita si Malaxa-Bucuresti au construit 520 de locomotive din seria 50.100 (R 20.243 - 50.252; 50.304-50.389; 50.470-50.883 si 50.1001-50.1010).
Locomotiva tulceana are seria 50.506 (tenderul 50.418), este fabricata la Uzinele "N. Malaxa" Bucuresti in anul 1930 (numar de fabricatie 32/1930) si a apartinut mai multor depouri printre care Bucuresti triaj, Constanta, Tulcea, Fetesti Iasi, Dej, apoi a stat in rezerva pana in anul 2007 cand a fost adusa la Tulcea si reconditionata de fostul AKER S.A., (actualul STX S.A.) in aprilie 2008. Referitor la acel cos romboidal penibil, acesta a fost pus de cei care au restaurat locomotiva, evident ca o gluma, deoarece cosul de forma romboidala sau conica era folosit doar la locomotivele secolului al XIX-lea, ce aveau viteze de deplasare mici (sub 30 km/h) avand rolul de a nu elibera scantei in exterior, originalele fiind cu mult mai mari.

No comments:

Post a Comment