Wednesday, November 23, 2011

Ce-i mana pe Tarhon si Manaila sa investeasca in bursa de peste

Asociatiile de pescari din Delta au depus o sesizare la institutiile europene in care reclama neviabilitatea proiectului si ca autoritatile nu s-au consultat cu comunitatile de pescari Cercetatorii nu sustin acest proiect care presupune cheltuirea a 18 milioane de euro din fonduri structurale aloca... te de UE, considerandu-l inoportun si neviabil Realizarea unei burse a pestelui in municipiul Tulcea este pe punctul sa se transforme intr-un scandal de mari proportii. Asociatiile de pescari din Delta au depus o sesizare la institutiile europene in care reclama neviabilitatea proiectului si ca autoritatile nu s-au consultat cu comunitatile de pescari. Cercetatorii nu sustin acest proiect care presupune cheltuirea a 18 milioane de euro din fonduri structurale alocate de UE considerandu-l inoportun si neviabil.
In pofida acestor reactii, Marian Manaila, presedinte al Agentiei Nationale de Pescuit si Acvacultura (ANPA) si Victor Tarhon, presedinte al Consiliului Judetean Tulcea, vicepresedinte PDL si sef al organizatiei din judetul Tulcea al respectivului partid, se incapataneaza sa investeasca 18 milioane de euro chiar daca exista riscul ca aceste
fonduri sa fie returnate la UE daca proiectul nu va fi viabil. Transporturi inutile Asociatiile de pescari se opun proiectului considerand ca este aberant sa transporti tot pestele in Delta, zeci de kilometri, la depozite frigorifice ale bursei din Tulcea pentru a-l vinde, cand se poate comercializa eficient la fata locului. Localnicii mai spun ca daca tot pestele se va comercializa doar in ringul bursei din Tulcea, mai mult de jumatate din acest peste ar urma sa fie readus in localitatile din Delta pentru a ajunge pe masa turistilor. Lucian Sanda, liderul unei asociatii de pescari din Delta, spune ca, daca bursa va functiona asa cum a fost proiectata, pretul pestelui se va dubla pentru a se acoperi cheltuielile inutile cu transportul si cu refrigerarea. Acum, pestele proaspat care se vinde legal in Delta este preluat de comercianti de la punctele de colectare, in doar cateva ore de la capturare. Viitoarea bursa ar urma sa fie dotata cu nave de mare capacitate, dotate cu instalatii frigorifice care vor colecta pestele predat de pescari la cele 15 puncte de colectare ce vor apartine bursei. Vapoarele bursei ar urma sa efectueze, zilnic, curse la fiecare centru de colectare pentru a prelua cantitatile de peste, indiferent cat de mici ar fi acestea pentru a le duce la figoriferul bursei din portul Tulcea. Daca pestele prins de pescari nu va fi preluat rapid de navele frigorifice risca sa se strice, iar pierderea va fi a pescarului care nu va primi bani pe captura decat dupa ce bursa ii va vinde marfa. Cercetatorii spun ca, in proiectul bursei, se propune un circuit intortocheat al pestelui, costisitor si riscant financiar pentru pescar datorita perisabilitatii marfii.
Viabilitatea bursei electronice
Pescarii si cercetatorii de la Institutul Delta Dunarii sustin ca fiscalizarea pestelui din Delta, care acum se vinde aproximativ trei sferturi pe piata neagra, s-ar putea face rapid, cu cheltuieli foarte mici. Nu ar fi nevoie de imobile si de dotari portuare pentru amenajarea bursei in municipiul Tulcea, ci de o retea de calculatoare in toate punctele de colectare existente (peste 60) conectate la un soft de tip bursa electronica. Acest sistem informatic ar permite inregistrarea in timp real a capturilor care se transforma in oferte de vanzare care, intalnindu-se cu ofertele de cumparare, vor da, in timp real, pretul de piata al pestelui, fara sa se faca cheltuieli inutile de transport.
Razbunarea lui Tarhon
Cercetatorul Mircea Staras spune ca "fiscalizarea si introducerea pe piata a capturilor poate fi rezolvata daca s-ar institui, in toate punctele de colectare, gestiunea comuna a proprietarului de cherhana si a reprezentantului statului, in cazul nostru ARBDD. Acest sistem a functionat in Delta pe timpul lui Antipa si era foarte eficient. In cherhana nu se faceau cumparari de peste de la pescari si nici vanzari spre comercianti fara semnatura reprezentantului statului din cherhana. Astfel, statul avea controlul capturilor, iar pestele ce se gasea pe piata fara aceasta semnatura se confisca si devenea venit la bugetul statului". Aceasta solutie de combatere a braconajului piscicol din Delta a fost inclusa, in 1996, intr-un studiu finantat de Banca Mondiala ignorat de autoritati. Staras a incercat sa-i convinga pe Manaila si pe Tarhon de eficienta acestei masuri dar, drept consecinta ca s-a opus construirii bursei de peste, Tarhon l-a determinat pe ministrul Mediului sa-l demita din functia de director stiintific al Institutului Delta Dunarii si de membru al Consiliului Stiintific al ARBDD.
Achizitii pentru binele PDL-istilor
Perseverenta de care dau dovada Tarhon si Manaila pentru realizarea bursei pestelui de 18 milioane de euro are conotatii politice de culoare portocalie. Cele 15 centre de colectare a pestelui pe care le-a proiectat ANPA pentru viitoarea bursa a pestelui vor functiona pe tot atatea pontoane de acostare a navelor ce vor fi cumparate de ANPA de la Navrom Galati. Detinem informatii ca seful ANPA ar fi purtat negocieri cu firma Navrom Galati pentru cumpararea respectivelor pontoane ce au fost scoase recent din uz. Suma programata pentru aceste achizitii ar fi de peste un milion de euro si ar urma sa ajunga la firma din Galati controlata, prin interpusi, de Mircea Toader, liderul deputatilor PDL si sef al organizatiei galatene a acestui partid.
Constructii inutile
Conform proiectului, in portul Tulcea, pe un teren public de 5.000 mp alocat gratuit ANPA de Primaria Tulcea se va construi un imobil cu trei etaje in care vor functiona depozitele frigorifice, ringul de vanzare si birourile firmei care va gestiona bursa. De asemenea, la malul Dunarii, aval de santierul naval, se vor efectua amenajari portuare pentru o dana de incarcare-descarcare peste. Aceste constructii sunt estimate la opt milioane de euro. Alte milioane de euro din programul operational european pentru pescuit se vor cheltui de catre Tarhon si Manaila pentru cumpararea a doua nave de transport peste. Promotorii proiectului vor spune ca achizitiile vor fi realizate prin licitatie. De acord, dar si metodele de trucare au evoluat si, de cele mai multe ori, castiga doar cine trebuie. Daca tot se vrea o bursa a pestelui de acest tip in portul Tulcea se putea apela la depozitele din fostul frigorifer al companiei de pescuit oceanic care refrigereaza legume, iar firma are si dana portuara. S-ar fi economisit astfel cel putin cinci milioane de euro.

No comments:

Post a Comment